sunnuntai 15. tammikuuta 2017

Tekniikka kuntoon

-93 moottori purettiin myös täysin toisen lohkon lisäksi ja osista rakennettiin yksi täydelline kone uusilla kulutusosilla.
Päädyin kunnostamaan ensimmäiseltä osien hankinta reissulta ostamani moottorin alakerran, sillä siinä oli edes hieman lähempänä alkuperäistä oleva mootori numero vaikka vieläkin liian uusi kone on kyseessä. Varaosamopossa ollut kone selvisi #matching rungon kanssa, joten ne kannatti pitä jokatapauksessa yhdessä. Lohkot olivat ehjät ja hankin  niihin uudet laakerit väljistyneiden tilalle IKH:lta, eli Lahden Traktorivarusteelta. Pari kymppiä olisi tullut säästöä tilaamalla ne nettikaupasta, mutta toisaalta sain ne samantien ja pääsin niputtamaan konetta.

Läpätön orkkispytty porattiin ensimmäiseen ylikokoon.
Läpätön vakiosylinteri oli ok kuntoinen, mutta päätin porauttaa sen 0.50 ylikokoon eli 41.5mm:ksi. Motonetista hain siihen uuden männän. Moposportilta ostin kiertokangen korjaussarjan ja osat sekä koneistukset hoiti Lahden kansityö. Alakerta niputettiin kunnostetuilla osilla seuraavaksi. Magneetto ja vauhtipyörä lainattiin varaosamoposta, kuten myös kaikki kytkinpuolen osat. Myös magneeton koppa tuli -93:sta. Kummatkin kopat hiekkapuhallettiin ja maalattiin puolikiiltävällä mustalla sekä mattalakalla ruiskulla. Sylinteri maalattiin kuumankestomustalla samalla kannen kanssa.

Mikuni koottiin uusilla tiivisteillä. Metalliosat keltapassivoitiin uudelleen.
Forssan MP rompepäiviltä jäi käteen parikin vakio 12mm mikunia, joista kunnostin toisen erittäin hyvin säilyneen yksilön. Nyt tekniikka alkoi olla vihdoin kunnossa ja osia sai alata sovittelemaan runkoon.

Kasaus alkaa olla loppusuoralla.
Koska en jaksanut alata metsästämään aitoja Finnspeedeja renkaiksi, hankin MopoSportilta mielestäni hyvin aikakauteen sopivat Durot, jotka olin nähnyt jo Kurikan harrastajan PV:n alla. Vannelautaset maalasin vielä uudelleen pulverimaalin jälkeen ruiskulla kun en ollut tyytyväinen lopputulokseen. Kromilook keskiö ja valkoinen kehä sointuvat hyvin yhteen. Myös keskiöihin vaihdettin kaikki laakerit ja stefat uusiin. Holkit, mittarin pyörittäjät ja muut pikku hilut kävivät myös sinkattavana ennen asennusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti