Seitsemän vuotta on pitkä aika rakentaa jenkkiautoa. Se on vielä pitempi aika matkustaa lähes toiselle puolelle Suomea rakentamaan sitä. Pikkuhiljaa sitä alkoi olla takki tyhjä ja pää täynnä tuon jenkkiautohomman kanssa, joten oli oikeastaan pakko lyödä kamat kassiin vähäksi aikaa. Pelkkä kuvavirta mikä mm. Sosiaalisessa mediassa työntyy esiin päivittäin eri jenkki/Cadillac sivuilta aiheutti oikeastaan pahimman luokan ähkyn, ja toisen kesäkauden jälkeen kiinnostus oli hyvin vähäistä. Niinpä ajattelin harrastaa hetken jotain muuta saadakseni kiinnostuksen palaamaan.
Noin vuoden -90 tienoilla ollessani viiden vanha, käppäilin vanhempien veljieni perässä kotitalon autokatokseen, jossa verkkokalvoille piirtyi Petrille hankittu uudenveroisessa kunnossa oleva valko-sininen Suzuki PV. Ensikosketus kyseiseen laitteeseen tapahtui siis hyvin kauan aikaa sitten. Kun itse olin mopoikäinen, olin enemmän kiinnostunut uudemmista isopyöräisistä Derbeistä kuin PV:stä, vaikka ne kuuluisat ensimetrit mopon sarvissa kuljinkin juuri kaverini Antin Suzukilla. Omilla säästöillä ostetun tuliuuden Derbin puikottaminen vaikutti mielipuoliselta Joulukuun liukkailla kun täyttäisin 15-vuotta, joten hankin luokkatoveriltani edullisesti kaksi kappaletta vuoden -91 PV Suzukeja. Täydellisinä projekteina olleet mopot entisöitiin, (siis huom! entisöintiin, ei tehty tehty erikoismaalattua viritettyä tuninghirviötä), syksyn ja talven aikana täyttäessäni 15-vuotta. Olin kunnostanut tuota ennen yhden Tunturi Supersportin 70-luvulta, joten voisin sanoa että näistä laitteista tämä harrastus on alkanu ja jatkuu edelleen.
Olin alkuvuodesta 2016 muutaman viikon sairaslomalla silmäleikkauksen jälkeen ja kuten yleisesti on tiedossa on ylimääräinen aika yleensä turmiollista kaikenmaailman hankintojen suhteen. Olin jo pitkään syksyllä sivusilmällä vilkuillut PV tarjontaa, ja Veljenpojalleni Juusolle etsinkin yhden yksilön. Jotenkin se kuume kuitenkin siitä tarttui ja lopulta parin viikon sohvalla makoilun seurauksena ensimmäinen vuoden 1990 Suzuki Pv koristi Veljen tallia. Kun se selailu olisi jäänyt siihen, tässä tuskin olisi mitään ihmeellisempää, mutta Nettimotosta jäi häiritsemään eräs 70-lukulainen Honda CB. Pitkä tarina lyhyesti on, että vielä PV:n jälkeen vaihtui käyttöauto ja sen jälkeen myin PV:n kaverilleni hankkiakseni CB:n, joka onkin sitten toinen tarina. Hautasin koko PV projektin turhanpäiväisenä nostalgioimisena..kunnes eräänä kesäviikonloppuna kävin kaverini Henrin kanssa Lahdessa kirpputorilla. Sieltähän löytyi sitten 5€ maksava kohtuullisen suoran oloinen PV:n tankki, jonka hankin ihan vain rekvisiitaksi talliin. Niinpä niin..
Kuvassa kirpparilta löytynyt PV:n tankki ja pitkällisen etsinnän jälkeen löytynyt -88 vuoden runko. |
Tästä alkoi pitkällinen osien metsästys sillä kun kerran tuolle tielle oli lähdetty, niin päätin rakentaa mopon täysin osista, laadusta tinkimättä. Ensimmäisenä työmaana oli etsiä oikean vuosimallinen runko. Ensin metsästin kaikenmaailman Jonnet googlesta jotka tiesivät PV:n historiasta jotain, ja sain listat mitä runkonumeroita oli missäkin vuosimallissa käytetty. Sitten vaan pitkäjänteisesti Nettivaraosan myynti-ilmoituksista kyselemään sattuisiko kyseisellä numerosarjalla olevaa runkoa olla myynnissä. Sitten tärppäsi ja oikean numeroinen runko löytyi kaukaa Pohjois-Pohjanmaalta. Onneksi posti kulkee ja pian tallissa odottikin jo lähes 1988 Suzuki PV, tai ainakin runko ja tankki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti