lauantai 14. tammikuuta 2017

Tankin kunnostus

Puhalluksen jälkeen tankista paljastui vähän tekemistä.
Tankki puhallettiin samalla muiden osien kanssa alumiinioksidilla. Alta paljatui jonkunverran kittikorjauksia ja lommoja. Aivan mahdoton pinta ei kuitenkaan ollut, mutta ei niin hyväkään kun olin ajatellut. Kittasin lommot suoriksi, koska ne eivät kuitenkaan olleet kovin syviä. Hionta ja kittauskertoja taisi tulla jopa 5 ennen kuin suoruus oli riittävä. Samalla otin työnalle sivukopan kun se on jokatapauksessa saman värinen. Koppa oli täysin ehjä, eikäs sille tarvinnut tehdä kuin tarrojen poisto ja kevyt karhennus karhunkielellä ja kunnon pesu. Tankin etupala tuli MopoSportilta uutena alkuperäisenä Suzuki osana.

Ensimmäinen kittauskierros menossa.

Hyväkuntoiselle sivuposkelle ei juurikaan pohjatöitä tarvinnut tehdä.

Pohjat tehtynä valmiina hiontavärin maalaukseen.

Koska pinnan laadulle ei hinkkavärin kanssa ole niin suurta merkitystä, maalasin osat ulkona.
Ruiskutin pintaan DeBeerin valkoisen hiontavärin pariin kertaan ja pohjat hiottiin vielä vesissä 400-600-800 papereilla. Pintaväri valittiin jälleen alkuperäistä sävyä vastaavaksi, sillä alkuperäisellä värikoodilla ei maalia löytynyt enää. Valitsin pohjaksi vesimassan ja pintaan tuli vielä kiiltävä lakka. Itse suosin kaikessa kiiltävässä mielummin kaksikerros maaleja kiiltoakryylin sijaan. Ennen maalausta on syytä ruiskuttaa muoviosiin tartunta-aine.

Hiontaväri tässä vielä hiomatta ja keulapalaa sekä tankinkorkkia sovittamassa.

Maalasin pintavärin työpaikan tiloissa kun siellä oli sentään jonkinlainen imuri.
Tarrat olisin voinut tehdä itsekin, mutta löysin alkuperäistä mallia vastaavat Tarrapaikasta Vaasasta. Mopon varaosia myyvät liikkeet myy väärän mallisia tarroja näihin -87/-88 malleihin, mutta Tarrapaikan malli on hyvin lähellä ellei identtinen alkuperäisen kanssa. Tarrojen hinta oli myös sen verran kohtuullinen, etten olisi niitä juurikaan edullisemmin saanut itsekkään teetettyä.

Tankki ja sivuposki tarroitettuna valmiina asennettavaksi.
Tarrojen asennus hoitui vuosien kokemuksella ilman mitään turhanpäiväisiä saippuavesi sumuttelu sotkuja. Tärkeää on että pohja on puhdas ja pölytön, ja tarran asemointi tehdään tarkasti ennen liimaamista. Asiaa helpottaa jos tarroissa on siirtokalvo, mutta näissä sitä ei ollut kuin Solifer tekstissä joka tulee sivukoppaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti