Hondan vauhtipyörä ja startin kytkin saapui pienten toimitushaasteiden jälkeen kuitenkin perille, ja ehjältä näyttänyt osa ainoastaan pestiin ja tarkastettiin rullien ja jousten kunto. Kaikki vaikutti hyvältä, joten palikka iskettiin kiinni, ja pikaisen kokeilemisen jälkeen starttaus hoitui ilman mitään ongelmaa. Onnistunut korjaus siis!
Jännän äärellä. Nykyisin ei oteta turhia riskejä vastamaalattujen osien kanssa, vaan kaikki suojataan ennen ruuvausta.
Maalattujen osien saavuttua vihdoin kotitalliin oli nekin tietenkin saatava heti paikalleen. Ihan heti osia ei voinut ruuvailla kiinni, sillä emblemit piti kiinnittää ensin. Tankin Honda teksteissä on omat pienet muovihakaset, mutta niiden lisäksi teippasin 0.5mm 3M Vaahtokaksipuoliteipin koko lätkän taustapuolelle ihan vain varmistaakseni kiinnipysyvyyden. Samaa tavaraa saivat osakseen myös sivuposkien logot. Pohjat puhdistettiin alkoholilla ennen merkkien asennusta. Alkoholi on oikea aine puhdistukseen, sillä öljypohjaiset puhdistussprayt eivät aja samaa asiaa. Tankkiin tarvittiin lisäksi korkki, ja sen niitattu akseli hieman aiheutti ahdistusta sillä pihtien ja vasaran kanssa heiluminen juuri maalatun tankin läheisyydessä oli vähintäänkin vaarallista. Korkki kuitenkin saatiin paikalleen varovaisen työskentelyn aikaansaannoksena. Viimeisenä komponenttina oli tankin alareunojen muoviset kromilistat, jotka vain napsautetaan paikalleen. Muovilistat kiillotettiin koneella ennen asennusta.
Kaikkiin emblemeihin lisättiin vielä 2-puolinen vaahtoteippi varmistukseksi.
Nyt alkaa näyttää hyvältä!
Tankin asentaminen on CB:ssä varsin yksinkertaista, sillä se ei ole yhdelläkään ruuvilla kiinni. Tankki työnnetään etuosat kupiholkkien päälle, ja takaosan kumikiinnike venytetään kulmaraudan päälle. Hyvin yksinkertaista siis. Tankkiin kiinnitettiin pyörän mukana tullut uusi alkuperäinen bensahana ja letkut kytkettiin kaasareihin.
Sivuposketkin kasattuna ja paikallaan.
Sivuposket eivät sen kummemmin vaatineet kuin painamisen paikoilleen kiinnikkeisiin. Honda oli nyt kasassa! Liraus bensaa tankkiin ja kädet ristiin. Ensimmäisellä kertaa starttaa ja lupaa jo, ja toisella kerralla pyörä lähtee käyntiin ja jopa käy ihan hyvin kunhan kaasukahvaa hieman pitää auki. Fiilis projektien valmistumisessa on aina hieno, mutta ensisavut on aina ne kaikkein jännimmät.
Hohtoa!
Ja viimeiset detailit.
Vaikka projekti oli kohtuullisen helppo, otti se kuitenkin kokonaisuudessaan aikalailla tasan vuoden aikaa. Varsinaiseen entisöintiin käytin noin kaksi ja puoli kuukautta talli-iltoina. Projekti aloitettiin marraskuussa 2016, ja se oli maalauksia lukuunottamatta entisöity ja kasassa tammikuussa 2017. Toki pienempiä teknisiä murheita vielä tuli matkan varrella, mutta niiden selvittämiseen riitti usein ilta tai kaksi tallissa. Vaikka varsinainen entisöinti oli nyt valmis, vaatii pyörä kuitenkin vielä reilusti säätöä ennen sen saattamista tien päälle ja museorekisteriin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti