sunnuntai 29. tammikuuta 2017

Moottorin pesu ja maalaus

Lähtötilanne. Hyvin säilynyt kaikenmaailman kotivirittelijöiltä.
Hondan moottori oli pysynyt varsin neitseellisenä yksilönä, sillä se oli alkuperäisessä värissään ja moottorin posket olivat edelleen alumiinipinnalla kuten alkuperäisesti. Edellisen omistajan selvitysten perusteella pyörä on ollut hyvinkin tiiviisti ajossa ennenkuin se hänelle tuli. Eskolla ollessaan sillä ei ole ajettu, mutta vähän epäselvät muistikuvat oli onko kone käynytkään. Koppia irrottaessani huomasin kuitenkin että moottoriöljy on melko puhdasta, joten ainakin pyörä on seissyt uudet öljyt sisuksissaan.

Vuosikausien kuonaa oli kertynyt melkoisesti pohjavaluun.
 Koska tuo moottorin rassaaminen ei ole oikein sitä ominta mielipuuhaa, päätin hieman riskilläkin jättää remontin tekemättä. Toki venttiilikopan irroitin että sain koneen edes irti rungosta, ja samalla pääsi hieman tutkailemaan mitä siellä näkyy. Koneisto oli hyvässä kunnossa, ja käynnistyspoljinta pumppaamalla öljyä alkoi siirtyä yläpäähän, joten se puoli on ainakin kunnossa. Monessa vastaavassa koneessa yläpää on jäänyt kuivaksi ja lopulta kone leikannut kiinni. Kytkinpakan irroitin että pääsin öljypumppuun käsiksi ja tutkin sen toiminnan. Kovin pahasta mitään liejua ei ollut edes kertynyt öljysumppuun tai pumppuun, joten vaikuttaa että kone on ollut auki joskus aiemmin tai sitten siitä on vaan pidetty muuten huolta. Pumpun kuula oli tallella ja irtonainen, joten pesun jälkeen lorautin lirun öljyä ja kasasin osat takaisin paikalleen.

Koska mitään maalaustelinettä ei ollut eikä jaksanut alata kyhäämään,oli kone maalattava ylä- ja alaosa erikseen.

Koko kone Mastonin kuumakestohopealla maalattuna.
Ulkoisesti halusin koneen näyttävän uudelta, joten aloitin pesemällä sen ensin Solmasterin AS40:llä ja raparoiskeiden puhdistuksen jälkeen hieroin koko koneen tinnerin kanssa läpi. Joitakin alueita karhensin karhuntassulla ennen maalausta. Maalina käytin Mastonin kuumakestohopeaa spraynä. Erikoista oli tuo kuumakestohopean kiiltävyys, tai oikeastaan krominhohtoisuus, mutta päälle oli tuloss vielä mattalakka. Lakka oli jälleen 50% matta-aineella kyllästettyä 2K tavaraa ruiskulla maalattuna. Lakka tekin pinnasta tasaisemman harmaan kuten ajattelinkin. Nyt pinta oli lähempänä alkuperäisväriä. Samalla kertaa värin sai päälleen startti, jonka purin ja putsasin ennen käsittelyä.

Lakan jälkeen pinta muuttui harmaammaksi.

Sivukoppaakin oli pakko jo mallata, vaikka lakka oli vielä märkää.


Kuivuttuaan pinnasta tuli varsin hyvä.
Moottorin kopat kiinnitettiin uudelleen sinkityillä ruuveilla ja osa uusittiin. Uudet tiivisteet tuli ventiilinkoppaan, sivuposkiin, imukauloihin ja öljysumppuun uudet O-renkaat.

Kone jo paikallaan rungossa, ja kasaaminen hyvällä mallilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti