|
Patina on päässyt iskemään pahasti, varsinkin pinnoihin. |
|
Irroitettuna pyörät vaikutti oikeastaan vain entistä pahemmilta. |
|
Onneksi sentään kaikki pinnat olivat tallella ja pyöriä ei oltu menty maalailemaan. |
Purin CB:n molemmat pyörät kokonaisuudessaan ja vein pinnat uudelleen sinkittäväksi. Koska nipat ovat ilmeisesti messinkiä, päädyin keltapassivoimaan ne, jotta ne imitoivat paremmin kaksivärisyyttä. Keskiönavat olivat jo vähän nuutuneet näköiset, joten ne vaativat kunnon pesun lisäksi kiillotuksen. Käytin kahta eri karkeuden puuvillalaikkaa ja vahaa ja viimeistelin autosolilla sekä puhtaalla laikalla.
|
Osat puhdistettu patapatalla, ja alettu kiillottamaan ensimmäisellä laikka/vaha combolla. |
|
Kiillotuksen jälkeen maalasin keskiöiden välit ja ennen lakkausta pyyhin "harjat" puhtaiksi maalista. |
Samalla kiillotukseen joutuivat kummatkin moottorin posket ja eturattaan suoja. Koska en halunnut että ne hapettuu heti ensimmäisenä kesänä, päätin lakata ne alkuperäistyylisesti. Alkuperäiset osat ovat myöskin harjatulla pinnalla, joten tein harjatut kiiltävästä pinnasta varovasti karhuntassun avulla yhteen suuntaan sivellen. Lakkana käytin normaalia 2K autolakkaa täyskirkkaana. Pysyvys näissä on aina hieman kyseenalaista, mutta toisaalta kyseessä on MR pyörä, joten siinä käytössä tuskin ongelmia tulee.
|
Kopat kiillotettuna. |
|
Harjattu ja lakattu. |
|
Mielestäni alkuperäinen harjattu pinta näyttää tällaisessa museovehkeessä paremmalta. |
Koneen kopat olivat lakkauksen jälkeen valmiit asennettavaksi, mutta pyörät piti koota uudelleen. Myös yksi pinna katksesi irroitusvaiheessa, joten sellainen piti hankkia jälleen sopivasti Kouvolan suunnalta. Kiitokset jälleen Veijolle. Koska kaverillani Henrillä oli pinnavanteiden kokoamisesta enemmän kokemusta, työnsin homman ikäänkuin hänen hoidettavaksi. Ennen osien viemistä päätin vielä vaihtaa kumpaankin napaan uudet laakerit, vaikka osa niistä olikin ihan hyvässä kunnossa. Saapahan mielenrauhan niiden osalta. Uudet laakerit löytyivät mielestäni kohtuuhintaan Motonetin valikoimasta suoraan hyllystä. Henri tekikin työtä kaskettyä ja sai kasattua pyörät parissa illassa ja ne, jopa tulivat tehdasarvoihin suoruuden puolesta. Mittaus hoidettiin heittokellon avulla.
|
Henrin työvälineistöä pinnavanteen kasaamiseen. |
|
Valmis vanne näyttää hyvältä, vaikka mitään osia ei uusittukaan. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti