torstai 19. tammikuuta 2017

Mittarien kunnostus

Mittarit sojottivat vähän minne sattuu, mutta en ajatellut minkään olevan rikki. Ehkäpä jäätyneestä nopeusmittarin neulasta olisi pitänyt arvata jotain.
Pyörän saapuessa en kiinnittänyt suurempaa huomiota mittareihin, ajattelin vain että ne on vähän sinnepäin kiinni T-kappaleessa. Purkaessa huomasinkin että ainakin nopeusmittari oli ottanut vähän enemmänkin siipeensä ojaanajossa. Kierroslukumittari sen sijaan vaikutti ehjältä, ja toimikin kun vaijeria pyöritti porakoneella.

Alkuperäisen mittarin kojeiston akseli oli taittunut ja revennyt irti rungosta.
Hetken uumoiltuani totesin ettei mittareita ole oikeastaan tarkoitettu avattavaksi, ehkä syystäkin. Ainut tapa saada koneisto esiin, oli rosteri pannan kangottaminen auki. Sopivan terävällä talttapäisellä ruuvarilla sain pannan kangotettua auki ja kannen irti. koneistoa tutkittuani, totesin sen olevan täysin korjauskelvoton, sillä pääakseli oli taipunut, ja vetänyt koko prässätyn kupin pois paikaltaan. Se oli siis sen mittarin osalta kunnostus siinä.

Alkuperäisen kilometrimittarin rullan sai siirrettyä vaivattomsti ehjään runkoon.

Myös alkuperäinen ehjä ja siisti tausta vaihtui kuluneemman tilalle.
Onneksi Veijolta Kouvolasta löytyi toinen mittari, joskin tupla-ajomäärällä. Mittarin piti toimia moitteettomasti, mutta yllättäen sitä vieraskoreutta löytyikin osien hakureissulla, eikä mittari toiminutkaan. Se vaikutti kuitenkin päällisin puolin hyvältä, joten ostin sen kumminkin pienellä alennuksella.

Rosteripannan kiinnitys hoitui tuurnalla naputtelemalla. Ulospäin näkyviä jälkiä avaamisesta ei jäänyt.
Kotona mittaria tutkiessani en saanut sitä mitenkään toimimaan, vaan myös uusi mittari oli avattava. Irtokoneistoa tutkiessani en löytänyt mitään vikaa, joten kokeilin vain öljytä sen. Ja kas kummaa, sehän alkoi pelaamaan. Nyt kun mittari oli jo osina, päätin kokeilla saanko alkuperäisen mittarin pienemmän lukeman vaihdettua siihen. Sehän olikin loppujen lopuksi helppo homma sillä yhden sokan irrottamalla, koko kilometrirullan sai irti ja tilalle vaihdettua toisen. Lopuksi vaihdoin vielä omasta mittaristani parempikuntoisen taulun ja kasasin osat paikalleen. Rosteripannan sai naputeltua kohtuullisen hyvin paikalleen tuurnalla ruuvipenkkiä vasten.

Maalaushommia yhdesä tankin merkkien kanssa.
Nyt kun mittarit oli todettu toimiviksi oli jäljellä enää ulkoinen kunnostus. Hioin pinnat, ja kittasin pari pahempaa kohtaa, jonka jälkeen maalasin ne jälleen mattamustalla. Maalin päälle ruiskutin mattalakan ruiskulla. Mittarien irtonaiset pohjakromit kiillotin koneella uudelleen ja kasasin paikalleen.

Hyvät tuli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti