lauantai 4. maaliskuuta 2017

Öljyt koneeseen, ja ulos koneesta

Halpaa ja toivottavasti hyvää.
Aikani tutkailtua mitä ihmeen öljyä sinne twinin sisälle olisi laitettava totesin hankkivan nyt edes jotain spekseihin sopivaa. Seinäjoen Minimanista tarttui lopulta puolisynteettinen Valvolinen 10W40 MP öljy. Siitä en tiedä onko tuo nyt hyvää vai huonoa, liian löysää vai mitä, mutta tuollaista se ohjekirja sinne tarjoaa ja onhan tuo sentään MA luokituksella eli märkäkytkin jopa saattaa toimia. Vihdoin kun liukaste oli tuvassa, sai kokeilla hieman pyörittää konetta.. mutta mutta.

Startin kanssa ilmeni heti ongelmia. Eipä ihme ettei kahvassa ollut edes nappia jäljellä.
Startti toimi vallan mainiosti, olinhan sen purkanut ja putsannut, mutta ainut mitä se sai aikaan oli luistmaista. Iso ratas ei tarttunut vauhtipyörään sitten millään, joten oli tipautettava ne juuri lirutetut öljyt pois, ja avattava koppa. Ennen purkamista suihkuttelin koko vauhtipyörä/vapaakytkin paketin rostoffilla ja kappasa, nyt alkoi tarttua. Meteli sen sijaan oli melkoinen, joten päätin purkaa sitten kumminkin tuon palikan pois.



Irtoinaiset pultit aiheuttavat hieman hallaa kierrereijille. Lisäksi yksi pultti poikki ja keskitystappi poikki.
Ongelma oli sitten aikalailla selvilla heti kun osa oli kädessä. Kitkalukko on kiinni vauhtipyörässä kolmella M6 ruuvilla ja lisänä on vielä ohjaustappi. Noh, kaikki ruuvit oli irti, yksi ruuvi poikki ja myös tappi poikki. Irrallaan olleet ruuvit olivat hakanneet vaihtipyörässä olleet kierteet tuollaisiksi banaaninmuotoisiksi, joten niiden toiminta ei ollut ihan huippuluokkaa enää. Tässäpä ei auttanut kun pistää uutta osaa tilaukseen ja pian Saksasta löytyikin ehkä osa varsin kohtuuhintaan. Saksa on muodostunut hyväksi osien hankintakanavaksi myös CB:n osalta, sillä hinnat on olleet kohtuullisia ja toimitukskulut myös. Kirjoitushetkellä Honda odottelee edeleen vauhtipyörää, jonka pitäisi saapua ihan muutaman päivän sisällä.

Kuvsta huom hyvin eron alkuperäisen (yllä) ja jonkun muun pyörän keskijalan välillä.
Samalla kun pyörää tutkiskelin huomasin että se on hieman vinossa keskiseisontajalalla ollessaan. Silmälläkin näki heti että jalka oli kierossa, joten ajattelin irroittaa sen ja paina prässillä suoraan. Irtonaista jalkaa tutkiessani huomasin kuitenkin että sehän ei ole edes alkuperäinen K4:n jalka, joten päätin hankkia uuden. Onneksi Henrin Four projektista oli jäänyt käyttämättömäksi alkuperäinen jalka, joka oli sama kun twinissä, joten se putsattiin maaleista ja pulverimaalattiin ennen asennusta paikalleen.

Näinhän se käy. Loppumetreillä kolmiopala murtui.
Kiristäessäni emäputken kiinnitysmutteria kiristin samalla kolmiopalan pultit. Niinhän siinä tietysti kävi vielä loppumetreillä, että toisenpuolen kolmiopala murtui iskarin ympäriltä. Juuri kun alkoi olla valmista. Onni oli sentään onnettomuudessa, sillä Hondan mukana tulleessa romulaatikossa oli toinen yläkolmio. Sille riitti puhdistus ja hionta sekä päälle tuore kerros maalia. Asennus hoitui varsin nopeasti ja nyt osat sai myös kiristettyä vaadittuun momenttiin.

Seuraavana päivänä oli jo ehjä kolmiopala paikallaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti