lauantai 4. maaliskuuta 2017

Osien valmistusta ja viimeistelyä

Pyörässä kiinni ollut vaihdepoljin oli aito itsetehty.
Noin kahden ja puolen kuukauden verkkaisen kunnostamisen jäljiltä CB oli jälleen pyörillään. Muutamia puutteita sentään vielä löytyi. Hondassa oli tullessaan ihan ok näköinen vaihdepoljin, joka sitten paljastui ainakin osittain itsetehdyksi. Poljin itsessään oli ihan asiallisen näköinen ja tarkoitus oli käyttää sitä uudelleen sinkkaamisen jälkeen, mutta tottahan se alkoi sitten ärsyttäämään myöhemmin. Niinpä Englnnin eBaysta lähti matkaan uusi alkuperäinen NOS poljin. Uusi polkimen kumihan tuli käynnistyspolkimen kumin kanssa jo aiemmin.

NOS poljin ja uusi poljinkumi. Aidot osat ovat vaan parhaita.

Kyllähän se niin on, että detlajit tekevät sen eron.
Kaikkiin holkkeihin olen pyrkinyt laittamaan rasvaa väliin jouhevan toiminnan takaamiseksi ja kitinöiden poistamiseksi.
Akun kiinnitysremmi puuttui myös kokonaan, mutta niitä löytyi sopuhintaan jälleen eBayn listoilta. Akun kantta sen sijaan ei näyttänyt myynnissä olevan, vaikka CMS:n sivuiltakin sellainen löytyi. Kansi vaikutti tosin niin yksinkertaiselta, että päätin mallintaa sen koneella itse ja tulostaa sen työpaikan 3D tulostimella. Mallinnushan nyt oli ihan pikku juttu, sillä muotoja ei juuri ole. Pienenä twistinä lisäsin Honda Motorsin "HM" logon kannen päälle. Firman tulostin ei mikään maailman paras ole, joten itse osassa on paljonkin toivomisen varaa. Pienen fiksauksen jälkeen se kuitenkin ajaa asiansa tuolla penkin alla.

Kansi juuri tulostettuna. Tulostimen huonosta resoluutiosta johtuen mallissa on hieman pintavirheitä.

Paikallaan ollessaan kansi ajaa täysin asiansa.
Yksi yllättävän hankalista pisteosista tähän kyseiseen malliin oli penkin sivussa oleva nostokahva. Pienestä kahvasta, joka on käytännössä vain taivutettua putkea pyydettiin monesti kuluineen lähempänä 100 euroa, mikä oli yksinkertaisesti liikaa. Pyörällä tullaan ajamaan varmasti kaksipäällä, joten päätinkin että hankin CB350G mallin takaraudan siihen. G-malli on Jenkkimarkkinoille suunniteltu levyjarrullinen CB jossa matkustajalla on koko penkin takaosan ympäri kaartuva tarttumakahva eli ns. Grab bar. Yksi hyvä ehdokaskin löytyi ja nakkasin sen eBayn watch listille, mutta juuri ennen tilipäivää kun osa oli tarkoitus kotiuttaa joku kerkesi tehdä sen ensin. Tästä suivaantuneena koppasin ostoskoriin ensimmäisen kohtuuhintaisen perinteisen nostokahvan ja päätin unohtaa grab barin. Edullinen orkkiskahva saapui Saksasta nopeasti ja oli todella siistikuntoinen.

Yksi murheenkryyni vähemmän. Yksi hankalimmista osista tämä kahva löytää CB:hen.
Siisti ohjaustanko oli saanut jotkut oudot jäljen keskiosaansa. Tarina ei kerro, mistä moiset on syntyneet, mutta rumat ne oli. Löysin tallin perukoilta pätkän kromista henkaritankoa ja päätin kokeilla leikata siitä palan. Viilailtuani sopivan palan tangon kiinnityksen väliin liimasin sen kiinni sikafleksillä. Kohtuu hyvinhän tuo onnistui, eikä häiritse enää.

Tarina ei kerro mistä moiset jäljet olivat tankoon syntyneet.

Mutta pätkällä sopivan kokoista kromiputkea ne saatiin mukavasti piiloon.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti